טל' 02-9961775, nirkiryat.4@gmail.com
  • Facebook
  • YouTube
ישיבת ניר
  • דף הבית
  • אודות
  • חזון
  • גלריה
  • רבני הישיבה
  • בוגרים
    • ניוזלטר פסח תש"פ
    • ניוזלטר פסח תשע"ט
    • סדר ט"ו בשבט להדפסה
    • ניוזלטר ראש השנה
    • ניוזלטר שבועות
  • בתקשורת
  • שמיניסט?
  • תרומות
    • פדיון כפרות
    • זכר למחצית השקל
    • עולים קומה- הושלם
  • צור קשר
  • EnglishEnglish
  • דף הבית
  • אודות
  • חזון
  • גלריה
  • רבני הישיבה
  • בוגרים
    • ניוזלטר פסח תש"פ
    • ניוזלטר פסח תשע"ט
    • סדר ט"ו בשבט להדפסה
    • ניוזלטר ראש השנה
    • ניוזלטר שבועות
  • בתקשורת
  • שמיניסט?
  • תרומות
    • פדיון כפרות
    • זכר למחצית השקל
    • עולים קומה- הושלם
  • צור קשר
  • EnglishEnglish
חג הביכורים | הרב אברהם יצחק שוורץ
ראשי » כללי » חג הביכורים | הרב אברהם יצחק שוורץ
כ״ב באייר ה׳תשע״ח 10:49 am אין תגובות

 

חג הביכורים?

 

מה הקשר בין חג מתן תורה, התורה שמרוממת מעל המציאות, לבין שמחת הבאת הביכורים מאותו יום עצמו, הביכורים שמבטאים חיבור לקרקע ולעשיה של חיי העולם הזה?

עוד קשה ציווי אחר של התורה המיוחד לחג השבועות: הבאת שתי הלחם שצריכים להיות דווקא מהחמץ. ושוב קשה: הרי כל השנה אסור להקריב חמץ, "כי כל שאור וכל דבש לא תקטירו ממנו אשה לה' ", ודווקא ביום המקודש הזה צריך להקריב חמץ?

ועוד מצינו בגמרא פסחים סח: בכל הימים הטובים נחלקו התנאים אם צריך לעשות 'חציו לכם',  אם מוכרחים לעשות שמחת יו"ט באכילה ושתיה. דווקא ביחס לעצרת לא נחלקים, 'בעצרת כולהו מודו דבעינן נמי לכם', מוכרחים לעשות סעודה.  ושוב קשה, דווקא ביום מתן תורה עבודת ה' היא דרך סעודה, לא ברור שהיום דווקא עדיף רק ללמוד תורה, 'כולו לה"?

נראה שאפשר לבאר את הדברים ע"פ מאמר חז"ל בגמרא קידושין ל: 'ת"ר: ושמתם – סם תם, נמשלה תורה כסם חיים; משל, לאדם שהכה את בנו מכה גדולה והניח לו רטיה על מכתו, ואמר לו: בני, כל זמן שהרטיה זו על מכתך, אכול מה שהנאתך ושתה מה שהנאתך, ורחוץ בין בחמין בין בצונן ואין אתה מתיירא, ואם אתה מעבירה הרי היא מעלה נומי; כך הקדוש ברוך הוא אמר להם לישראל: בני, בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין, ואם אתם עוסקים בתורה – אין אתם נמסרים בידו'.

התורה באה להיות התבלין של העולם, דהיינו לתת לו טעם וכיוון. וכשיש תורה 'אכול מה שהנאתך', דהיינו, יש לך כלים לגשת לעולם הזה, לקדש ולרומם אותו, ומתו"כ להנות ממנו בדרך ובצורה מרוממת וישרה.

כשיש תורה, אין לך בחירה אם לגשת לעולם הזה, יש לך חיוב ואחריות על העולם הזה, לאחוז בו ולתקן אותו, לרומם ולהתרומם איתו.

ולכן ביום הזה שקיבלנו תורה, חייבים לעשות סעודה, כן גשמית ממש, וביכורים מהיום. מהיום העולם הזה מקבל את הטעם והכיוון שלו. ולכן אנחנו ניגשים לשדה, לפירות, ומוצאים בהם את המימד האלוקי המרומם שבהם, שהוא תכליתם. ולכן גם החמץ שמבטא את היצר הרע שבעולם ואסור בהקרבה כל השנה, היום הוא חיוב. כי היום יש לנו את הכלים להתמודד איתו  ולרומם אותו.

מו"ר מרן הרב שפירא זצ"ל היה מביא דברי רב יוסף בגמרא בפסחים שם, שמבליטים את היסוד הזה:

'רב יוסף ביומא דעצרתא אמר: עבדי לי עגלא תלתא. אמר: אי לא האי יומא דקא גרים, כמה יוסף איכא בשוקא?' ומפרש רש"י שם: 'אי לאו האי יומא – שלמדתי תורה ונתרוממתי – הרי אנשים הרבה בשוק ששמן יוסף, ומה ביני לבינם'. היום הזה רומם אותי ולכן דווקא בו יש את המקום וגם החיוב להודות לה' מכל ליבי ששם חלקי מיושבי בית המדרש. ולהודות בסעודה גדולה של עגל משובח.

יהי רצון שניזכה לקבלת תורה מרוממת, מרוממת אותנו ומרוממת את המציאות כולה, וניזכה לשוב להקריב ביכורים, בבית קדשנו ותפארתנו במהרה.

« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

‏ישיבת ניר קרית ארבע-חברון‏
////

כותרת

Lorem ipsum dolor sit amet, id timeam ancillae molestiae duo, per et quem affert. Quidam nostro vel id, hinc nonumes intellegebat te mei. Ei vim veniam vidisse. No magna tacimates mei, ex aeque viris iriure quo, epicuri detraxit ad eum. Ex laudem delicatissimi usu.

Eos nonumy nostrum platonem te, ei nam feugiat menandri temporibus. Ei suavitate intellegebat vix, et nam melius consequat. Ne detraxit invenire mei, ei regione ponderum sed. No paulo essent democritum sit, nam ad noster bonorum, eum aperiri vituperatoribus no. Commodo nominavi appellantur ad vis, sea perfecto tractatos in. At appareat constituam concludaturque est, ea dicit denique posidonium nam.

Ne veniam suavitate vis, vel ea paulo gloriatur, eruditi quaerendum duo ne. Agam minim saepe sit ut. Vis exerci conceptam reprimique et, odio nulla graeco mea ne. Sapientem rationibus et quo, vix dicam commodo albucius ex.

No nominavi invidunt recusabo has, pro lorem minimum voluptua id. Reque facer ut per, sea facilisis pertinacia ad. Ad officiis consulatu contentiones vix, at debitis expetendis assueverit duo. Dicat congue facilisi quo at.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן